Att folk bara orkar...

Både igår och idag har jag kollat på nyhetsmorgon och ”efter tio” med Malou. Jag gillar båda programmet. Kanske främst Malou, hon har alltid intressanta gäster med en olika intressanta livsöden. Idag handlade det om en man som till en början var kvinna och levde dubbelliv, ett som ”brattig” finansman och ett förklädd till kvinna. Denna man hade alltid känt att han var född in i fel kropp. När han levt sitt liv i kanske fyrtio år tog han beslutet att operera sig till kvinna. Numera hon hade med sig sitt ex som varit med från  slutet av ”manstiden” till ”kvinnotiden”. Intressant.

 

De berättade om när han blev påkommen som hon av den dåvarande frun. Hon hade hittade bilder på en främmande kvinna och undrade vem det var som han var otrogen med. Det var ingen otrohetsaffär utan kort på honom själv, klädd som ”Rebecca”. De tog upp i programmet mycket vad som hände runt omkring dom alla fördomar som de utsatts för. Kanske främst kring sexuell läggning. Rebecca som hon heter idag, är lesbisk och på något vänster blev ju den kvinna hon var tillsammans med innan operationen helt plötsligt lesbisk. Jag tycker det är lite ledsamt att det ska finnas alla dessa fördomar, elakheter. Att man ska behöva stå till svars för sin kärlek till en människa. Jag tyckte att de var ett fint exempel på att vi förälskar oss i personer inte i kön. Det är fascinerande…

 

Något annat som snarare irriterar än fascinerar, är tittarna. Eller vissa tittare som inte verkar ha annat att göra än överanalysera programmen. Tittarombudsmannen var med igår och svarade på frågor. En kvinna ringde in och var mycket upprörd över att en kock/bagare hade haft sin vigselring på sig när han hade knådat bulldeg. Hon tyckte att det var fel och att man inte ska uppmuntra till att ha smycken på sig när man lagar mat. Hon var även så upprörd över att det inte hade kockmössa på sig. Jag fattar inte. Varför orkar folk ens ringa in om en sån sak. Tittaren var även väldigt upprörd över att även programledaren intog knådandet, MED vigselring på. För det är ju så ohygieniskt. Varför bry sig?!

 

Jag fick det inpräntat på restaurangskolan, att man inte ska ha smycket, klocka eller ringar på sig om man lagar mat i ett restaurangkök. Att vi alltid skulle vara noga med handhygienen och ha kockmössa på oss. MEN hur många sätter på sig en kockmössa eller tar av sig smyckena hemma när de lagar mat? Jätte bra om det finns de som gör det, men majoriteten gör det inte.

 

Jag tar av min ring när jag bakar bröd för att den blir så kladdig, inte för att jag tror att jag ska förgifta mig själv och Louise genom mina ”ohygieniska” bröd. Hur ofta hör vi om folk som blivit förgiftade av sin egen mat bara för att löken nuddade en ring.

 

Jag tror snarare att det är farligt att leva i ett, som vi är på mot, totalt sterilt samhälle. Jag tror faktiskt att det ligger något i ”lite skit rensar magen”. Jag tror bara att vi är på väg att förstöra våra kroppar genom att ha det FÖR rent. Inte konstigt att det är var vanligt än ovanligt att folk är allergiska. Vi utsätts ju inte för något dammig, skitigt eller något som ska irritera våra kroppar.

I dagens program skulle de äta brunch. Malou och hennes gäster. Till det serverades champagne. Malou talade då om att tittare ringt in och sagt att det var moraliskt fel att dricka alkohol i TV-rutan. VAD?! Det uppmuntrade tydligen till att folk ska dricka eller att människor ska dricka mer. MEN jag fattar inte, har inte folk en egen vilja, egna pengar och eget val. Det är väl ingen nyhet att det finns alkohol, ett systembolag och hur man tar sig dit. Folk har väl druckit alkohol i evigheter. Varför skulle alkoholkonsumtionen öka för att de dricker ett litet litet glas champagne på tv. Jag tycker snarare att avdramatiserar konsumtionen av alkohol. En av gästerna var född i Italien och en annan i Frankrike, de båda vittnade om att de fick smaka på rödvin OCH vatten i tidig ålder, och menade att då visste det hur de smakade och de var inte lika spännande och förbjudet. De är ju inte alkoholen som är problemet utan den som intar den. Jag menar åker vi lite söder ut så vet de, kanske inte alla, hur alkohol ska hanteras. Där dricks vin till maten, ett två glas, varje dag. I Sverige, inte alla men många, sparar vi oss till helgen, häller i oss alkohol som om det vore jordens undergång i morgon. Så jag tror inte att ett glas champange till en brunch i tv-rutan för oss att dricka mer. Jag tycker det visar hur man kan inta alkohol, en torsdag. Inte hela världen. Jag tycker snarare att det är ett schysst sätt att visa på som de uttryckte sig, hur mat och vin/champagne ”gifter sig med maten”. Nä, mer alkohol, oftare i små mängder, det tror jag är bättre, så det så!

Annars är det ledig dag, även i morgon. Fint serrö!

Ciao!


Kommentarer
Postat av: Anonym

bra skrivit, brukar inte orka läsa långa texter men fan där fick du till det riktigt bra faktiskt fia, rätt i allt du skrev!!

2010-04-22 @ 16:39:23
URL: http://reneejohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0