"Ordbajsare" eller bortförklarare?

Alltså när jag sitter och läser, anteckningar, ritar, kluddar och så vidare, så får jag små små AHA upplevelser. Men detta påfund kan jag ju inte riktigt förlika mig med. Det står i böckerna att "individens konsumtion ska vara lika med individens inkomst". Nu börjar jag förstå varför denna nationalekonomi kurs inte går in. Jag har ju alltid levt tvärt om. "Fiaekonomi" menar att "inkomsten borde anpassas efter individens behov av konsumtion". Det blir ju raka motsaten, så vilken aha upplevelse jag fick nyss när jag inser att jag måste tänka tvärt om när jag pluggar. Fan det kommer ju gå som bara den... Jag gillar när saker "går upp" för en!

Jag kom även på en annan nationalekonomiskt tanke (dvs får ett få en sak så får du ge upp en annan)! Förmågan "ordbajsare" har jag inte. Jag är inte den tjejen man sätter på uppdraget att mingla. Jag är då tjejen som gärna tittar på andra som minglar, jätte kul, men för 17 be inte mig prata med folk som jag inte känner. (Okej kunder är verkligen en annan sak, då befinner jag mig i en yrkesroll, helt annan femma.)

Jo det jag kom fram till är att kan du nu inte "ordbajsa" så måste ju man hitta en annan förmåga som kompenserar detta, jag har hittat den: "bortförklararen". Varför jag kom på detta är för att jag fick höra att en kompis "pratat" sig ur en blivande-böter-för-att-jag-inte-har-lysen-på-cykeln konversation med polisen. Hade jag hamnat i samma sits, vilken jag säkerligen blir för jag har varken fram eller bakljus, så vad gör jag då?! Helvete jag kan ju inte ta boten. Men där kommer mitt lilla handikapp in, jag skulle ju aldrig kunna prata mig ur situationen. Men om jag då övar upp, bortförklararen, vilket är ett drag närmare min personlighet så kanske jag klarar mig och "ordbajasargenen" kanske flyter med. Lyssna på detta, kan det funka:
-"Min cykel stod på stan över natten.  Jag ställer ALRIG den på stan annars, för jag är oerhört rädd om den. Men någon Idiot har sparkat sönder den. Eller korgen fram är alldeles bucklig och någon har tagit bort lyset bak. (Min cykelkorg ÄR bucklig sen kanske 4 år ska tilläggas och lyset är verkligen borta sen obestämd tid). Sen har de antagligen sprakat framtill också för att jag kan inte få "den-där-mojängen-som-ska-snurra-på-framhjulet-och-ge-lyse" att fungera. Jag menar jag är ju ingen expert på att laga cyklar *fniss/flin/leende*" Jag vet inte men det borde ju funka.


Ni kan ju haja hur svårt jag har det då jag alltid måste förutse alla händelser som kan komma att inträffa, eftersom jag måste ha bortförklaringar till allt. Inte konstigt att jag inte hinner plugga när jag har miljoner av bortförklaringar att fixa.

Eller vad ska jag säga när jag, som jag gjorde tidigare, gick på handikapptoan?! Det var ingen där som "behövde den mer" än jag just då. Men tänk semariumet att det "står" en handikappade utanför och verkligen inte kan använda de andra toaletterna, vad säger man då?!
-"Öh, men sorry det var ingen när jag var tvungen att kissa... och de andra toaletterna var typ upptagna men denna var närmast" Funkar nog i n t e. Kanske ska testa det någongång på en handikappparkering. Polisen kommer och jag säger-"Men farbror blå, det stod ingen här som behövde den mer när jag kom kördande och är så otroligt lat att jag inte orkar åka lite längre bort för att parkera*blink blink*" 

Nä jag har lite att öva på kan jag säga...

Tack vare kollektivtrafiken i Sverige kommer jag inte ta mig till Södermanland i helgen. Det blir till att studera och kanske till och med hinna umgås med Louise... ojoj hur ska det gå. En företeelse som inte ofta inträffar.

Ciao!

Kommentarer
Postat av: Louise

Vi ska på date!!!!!! :)

2009-09-17 @ 19:56:46
Postat av: Fia

Ja hjärtat det ska vi!! Längtar!

2009-09-17 @ 20:16:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0