Vem kan motstå en liten liten man med sorg i ögonen?!



Titta på dörr öppningen! Tänk dig en liten liten man. Han är inte mycket längre än upp till handtaget. Han är klädd för varga vinter. Mössa, vinterjacka och kängor. Mössan är långt nerdragen över öronen, jackan väl knäppt och på kängorna finns en massa snö. Han ser trött ut och har antagligen gått långt. Mannens ögon är ledsna och han tittar i backen när du öppnar. Han håller en gammal ica kassa i handen. Han ger dig en liten lapp, inplastade för att inte vätan ska komma åt pappret. Han fortsätter titta i baken medan du läser på lappen. På lappen står " jag har en dotter, Eva. Eva är mycket sjuk och behöver opereras. Opereras inte Eva finns möjligheten till att hon inte överlever. Jag har inte råd att betala operationen och ber Dig därför att hjälpa mig." Ur kassen tar han upp några blyers teckningar som han vill sälja. Hur kan man motstå en bild av små kattungar och genom ett litet bidrag hjälpa lilla Eva till en operation? (Om ens mamma dessutom heter Eva vilken min gör känns allt lite mer).

Detta fick jag erfara idag. Först trodde jag att det var radio och tvtjänst som knackade på. Men när jag kollade i kikhålet insåg jag att de kanske inte skulle skicka en sån liten man med en ica kasse och fråga "om jag har tv?". Jag kunde självklart inte motstå teckningarna och la våra sparade "Chelsea" pengar på det lilla konstverket. Jo då, jag stod emot och köpte inget. Men jag kände mig sjukt dum och snål som med mitt snällast "nej tack, nej tack" och ögon som sa "jag är ledsen" stängde dörren. Hm, tragsikt om det faktiskt är så att han går runt och säljer bilder för sin dotter skull. Jag undrar om det kan vara ett bra sätt att samla in pengar på. Det värsta är att jag känner så väl igen dessa bilder från tidigare öppnanden av dörrar för små sorgsna män. Hm, jag blev lite skeptisk när mitt dåliga samvete lagt sig... Jag kunde ju gett honom några pantflaskor i alla fall...

När jag inte öppnar dörrar för små män med sorg i ögonen så pluggar jag. Har gett mig fan på att klara tentan på måndag! Det känns så mkt bättre denna gång! Så tillbaka till Weber, Fayol och de andra gubbarna! 

Ciao!

Kommentarer
Postat av: Helena

Ha, ha, ha, gud va rolig du är, jag trodde verklingen du gick på det!

2009-02-17 @ 18:13:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0