Givmild som få!

Visst är det väl härligt att kunna dela med sig?! Och det har jag gjort, jag har gett bort min förkylning till Louise! Jag ser mig som en väldigt givmild tjej! Nä, stackarn har också blivit hängig... Det är det som det värsta med förkylningar tycker jag, de håller ju i sig så förbannat länge. Tacka vet jag magsjuka. Den dyker upp, tömmer kroppen på div och försvinner igen. Snabba ryck!

Just nu håller jag på med, ihop med en klasskompis, ett arbete i skolan om "Vårdens svåra val". Jag kan inte mer än hålla med om att ibland måste det vara väldigt svårt behöva att välja. Arbetet handlar om prioriteringar inom vården. Kan ju låta så där intressant med när jag börjar fundera lite mer kring ämnet förstår jag varför debatten finns. Om det bara finns en läkare och två mkt skadade individer kommer in på akuten. Läkaren hinner inte med båda utan måste prioritera en. Vem ska man prioritera, en ung kille eller en medelålders kvinna? Vem kan värdera de olika personernas liv? Och hur värderar man? Det är uppenbarligen så för vissa yrkesgrupper, de måste prioritera. Hemskt! Det är i alla fall det mitt arbete går ut på att ta reda på hur prioriteringar görs.

Tillbaks till prioriteringarnas värld!
Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0